fredag 31 augusti 2007

Konstig kommentar till konst i kontext



En cykeltur i regnet kan leda till stora funderingar och tre likadana böcker.



Jag tvingade mig ut i regnet för att cykla till skolan. Vi har en föreläsning på torsdag, till vilken vi ska ha läst en bok som skulle komma in till bokakademin idag, efter att hela klassen trakaserat de stackarna i två veckor om frågor angående denna "konst i kontext".
Så jag tar mig dit och hämtar tre böcker, som ligger i en låda, med prislappar brevid. De har alltså inte hunnit få upp böckerna på hyllan än. I den gigantiska kön funderar jag på vad jag ska svara när expediten påpekar att jag har tre böcker (vilket jag förutsätter att hon kommer att göra.)
Något i stil med "ja, nu har vi väntat så länge, så jag ska ha tre", eller "klasskompisar på annan ort som inte ville åka in idag (vilket är sanningen)", eller kanske "konstigt va?". Men så bestämmer jag mig för att inte säga något alls, eftersom ingen förstår mina skämt ändå. Och antagligen kommer hon inte ens påpeka det, utan bara acceptera mitt inköp och dra mitt kort.
Tillslut är jag framme vid kassan och lägger upp min bunt med böcker.
-du slår till på tre ja..
-ja, den verkar så bra.

Inga kommentarer: