söndag 12 augusti 2007

Golf på TV


"Scandinavian TPC 2007 hosted by Annika" på Barsebäck G&CC visades på SVT idag. Vad är meningen med att visa golf på tv, undrar man ibland.
Golf är en sport som är till för att spelas, inte direkt för att visas i TV, men visst kan man förstå meningen med att titta på det, lika mycket som vilken annan sport som helst. Och jag är inget sportfan. Därför ser jag inte på sport på tv, inte i verkligheten och inte heller utövar jag någon sport. (Ja, ok. Men jag har faktiskt hcp 36, så det räknas inte.)
Det jag idag satt och funderade på när jag såg några minuter av denna tävling var att vid ett utslag filmar de bollen i luften. VA? varför gör man det? Om något skulle vara intressant borde det vara att se bollens väg i en kontext. Hur den förhåller sig i banan. Eller kanske golfspelarens reaktioner. Men icke då. Nu ska vi titta på en vit plutt på ett blått fält, och det som är mest spännande är att se om kameramannen hinner med bollen eller om den kommer ur bild. Men jag såg bara ett par minuter och han lyckades ganska bra med det.
(Det om Barsebäck g&cc skrev jag bara för jag tyckte det såg så löjligt ut på tvn. Trött kväll, eller torr humor.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bilden är alltså från visby gk och min karl slår en boll som jag fick för mig att fota. (detta var innan jag funderade över detta fenomen, och kom på att jag hade en bild av det.) Jag kan dock inte avgöra om jag fick med bollen, så om någon ser den, är ni välkomna att informera om var den är.

Anonym sa...

Men de måste ju veta var den hamnar. Det är ju det vi vill se!