tisdag 19 februari 2008

Lokalpatriotism igen

Jag har sagt det förr och jag lär säga det igen. Det är fruktansvärt irriterande att majoriteten av befolkningen här i Linköping tror att jag är från Skåne.
Tydligen så låter allt söder om Kinda som skånska. Ja, med undantag för jönköpingsmål, det är ju väldigt likt göteborska. Jag blir så trött på att alltid tas för skåning, jag har visserligen inget emot skåne, men jag är ju så där lokapatriotisk, och blir lagom upprörd när folk tycker att jag pratar grötigare än jag själv tycker.
Igår på biblioteket satt ett gäng och pratade, det vara några hyllor bort så jag såg dem inte, men bara en röst lät högt nog för att höras (och irritera sig på). Hon var den enda av dem som inte var från östergötland, men hon påstod sig vara halvsmålänning för att hennes pappa kom från Värnamo. (Jag skulle kunna vända mig emot henne redan här, för en sådan kommentar skulle ju betyda att jag inte är småläning alls, och sådant kan man inte acceptera, men jag ska inte påpeka detta...)Samtalet fortsatte och av någon anledning nämdes Växjö, då spetsar jag öronen för att höra vad de tänker säga om detta. Jo: "Växjö?!?! (med ett dömande negativt tonfall) det är ju nästan ända nere i Skåne". Hennes pappa är från värnamo. Jag hoppas han skäms över henne.
Jag ska inte påstå att jag kan höra skillnad på dialekter norr om kinda (och ibland inte söder om heller) men jag förutsätter ju inte att alla är från Lappland.

Inom en vecka var ytterligare en skåne-incident, dock trevligare. Det var en glad och trevlig kvinna som pratade väldigt fort och bytte samtalsämne lika fort som hon tidigare hällt i sig alkoholhaltiga drycker. Hon satte sig jämte(småländska för bredvid) mig på en bänk. Delar av konversationen:
-Hej vill du köpa en alla hjärtans dag teckning? Jag har gjort dem själv?
-Nej tack det är bra så.
-Skånska är en fin dialekt, kommer du från Skåne?
-Nej jag är smålänning.
-Man ska vara rädd om sin dialekt, jag kommer från Sundsvall, men nu bor jag i Motala, ska du inte titta på en teckning iallafall? jag har sålt mycket konst, till och med till läkare, vad jobar du med?
-jag är student.
-Jag är konstnär. Smålänska förstår jag inte. Ska du köpa några tulpaner, de är billiga nu såg jag.
Sedan gick jag ut till tåget.
Jag kan hålla med om att det är viktigt att bevara sin dialekt. Jag gillar dialekter.

1 kommentar:

Tigerflickan sa...

Haha! När jag är i Norrköping och jobbar tror typ alla att jag är från Skåne! Då väser jag argt "NEJ, jag är smålänning!" =)