lördag 2 februari 2008

Gammal bok

En gammal bok som källa till en skoluppgift kan vara både bra och dåligt. Dels får man dra på smilbanden några gånger och dels har den en helt annan syn på historien. Dessutom ser jag dem som en del av historien.
Jag skrev ett inlägg om en bok från 1927, fylld av stämplar, för någon dag sedan. I torsdags, när jag hade en riktigt bra pluggdag, kom jag igång med att läsa den. Det var intressant läsning.

Till att börja med är det riktigt kul att läsa böcker som har ett gammalt språk. Även om man hakar upp sig ibland för att man måste fundera på vad det står, är ju ändå spårket en del av historien och vårt arv från tidigare generationer. Dialekter har i och för sig alltid intresserat mig, kanske är det därför jag tycker det är intressant med gammal svenska med.

För det andra avslutas boken med empiren, och ett par rader om att där tar möbelstilarnas historia slut (och det är väl i och för sig inget konstigt med det, när boken är så gammal). Men författaren säger också att därefter gordes försök att återuppliva möblestilarna och sedan att komma bort från dem och skapa möbler efter den tid som var, och den kampen och dess resultat är en annan historia. I andra böcker nämns dessa försök som Eklekticism och Jugend. (Men självklart har man inte den insikten om sin samtid. Föga kunde han ana hur jugend voro en stor del av möbelhistorien hudradet år senare)

Till uppstarten av denna uppgiften har jag använt mig av två böcker, den andra är ifrån 1981, den börjar också få några år på nacken, men är ändå betydligt modernare. dessa två böcker använder sig i stort sett av samma möbler som exempel, jag kan anta att det beror på att de finns få bevarande i ursprungligt skick. En stol har den äldre boken placerat i barocken, medan den nyare anser att det är en renässansstol. Då gäller det att plocka fram det källkritiska igen. Det har jag inte gjort ännu.


Renässans eller barock?

Inga kommentarer: