onsdag 23 januari 2008

Historien är stämplad

Jag sitter med en skoluppgift och bläddrar lite i ett par böcker. Då upptäcker jag något som fångar mitt intresse i en bok. Stämplarna i boken.
Bibliotek stämplar sina böcker, antagligen av anledningar som jag inte känner till, men jag antar att det har att göra med att de vill visa var de hör hemma. Ofta är också blyertsanteckningar gjorde i närheten av stämplarna som jag tolkar som någon typ av sorteringshjälp.
Denna bok är ifrån 1929 och innehåller fyra olika stämplar och två andra tillhörighetsmärken. Vissa blyertsmarkeringar är kvar, medan andra är utsuddade med bara tryckmärken i pappret kvar. Det är en häftig känsla när man ser historiens gång på det sättet.
Jag är inte helt säker på i vilken ordning stämplarna borde vara, då de är placerade på fyra olika sidor. En av dem var så otydlig att det inte var någon mening att fotografera det.





.
.
.
.
.
.
.
.

"biblioteket, Folkskoleseminariet för manliga elever, Linköping"
.
"Seminariets Bibliotek Linköping"
.

"UNIVERSITETSBIBLIOTEKET 93-07-13 LINKÖPING"
.

"UNIVERSITETSBIBLIOTEKET"
Gul klisterlapp med universitetets logga.
.
"LINKÖPINGS UNIVERSITET"
Blank klisterlapp med EAN-kod







Inga kommentarer: