onsdag 23 januari 2008

Nunnan

Dokumentären Nunnan av Maud Nycander, vann en guldbagge i Måndags. Idag såg jag den.
Jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår baggen, men den var ändå ganska gripande. Nunnan är en tjej som under gymnasietiden drömmer om att bli nunna, och sedan blir det, vid 19 års ålder, inom karmelitorden. Detta innebär bland annat total tystnad hela tiden utom under en timme varje dag. Hon talade varmt om sitt val och jag förstod varför hon valde det, och det känns ganska okej att en del väljer att ägna sitt liv åt att be för en bättre värld, i lugn och tyst miljö.
Självklart blir jag starkt rörd när de visar en bild av havet, och säger att hon aldrig kommer att se det, då hon inte får gå utanför klostermurarna. Naturen är lung och ro för mig. Samtidigt som det är beviset på naturlig skönhet och ett ställe jag är på aldels för sällan.

Inga kommentarer: