lördag 19 januari 2008

Konstvärk

Ibland gör det ont när man är för engagerad i något. När något rör en lite mer än annat, gör det extra ont när det händer något. För strax efter nyår gjorde det jätteont.
Altartavlan av Bertil Vallien i Växjö domkyrka, som är ett av de vackraste konstverk jag känner till, och som även på privata plan rör mig, blir förstört, och en del blir stulen i början av januari.
Vallien är känd för sina huvuden, och den del som blev stulen var det huvud som symboliserade döden. dvs. en döskalle. Och det kan man ju tänka sig att någon idiot tycker är kul att ha hemma, för den är helt hopplös att sälja eller visa upp. Men den här är ovärdelig. Specialtillverkad för altarskåpet i USA för mycket mer pengar än jag kan föreställa mig (bara det huvudet alltså). Att man överhuvudtaget stjäl något från en kyrka är ofattbart för mig. Jo visst ligger det i historian att stora män plundrat kyrkor. Men den som gjort detta måste vara den ynkligaste man, man kan tänka sig.
Jag kan inte formulera vad jag känner, för det här gör ont. Riktig konstvärk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så meningslöst och onödigt. Varför kan folk inte skaffa sig meningsfulla intressen istället!?