lördag 2 februari 2008

Mamma Mia, here it goes again.

Jag har sett den i London, jag har sett den i Stockholm och i sommar ska jag se den på bio.
Ja det är sant. Mamma Mia ska komma som film i sommar. Det allra konstigaste i hela situationen är att jag inte ens hade en aning om att detta var på gång. Idag såg jag trailern på bio.
Londonmusikalen var väldigt bra, handligen kändes tillverkad utifrån låtarna som i princip var som de ska. Ett och annat ord var ändrat här och där, men det bemöttes bara med skratt från publiken, annars kunde man sjunga med om man ville. Fast tyst för sig själv, annars vore det väl inte så snällt mot skådespelarna.
Stockholmsmusikalen var bra som exakt översättning från den engelska versionen. I och med det, passade inte de svenska låtarna och därför var alla texter omskrivna och bara musiken var Abba, inte låtarna. Min karl tyckte det det var lite buskis över den, det vill jag väl inte hålla med om, men den svenska versionen var inte lika bra. Det var ju det finurliga med handlingen och låtarna som gjorde den engelska så bra.
Nu kommer filmen. Med bland annat Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Frith och Stellan Skarsgård. Utav trailern att döma, tycker jag den verkar ha samma manus som den engelska musikalversionen. Jag hoppas verkligen att de har det. Visserligen verkar det inte vara någon vidare kvalitet på den, men å andra sidan. vad gör det?
Det ska i alla fall bli kul att se!
Vad säger du älskling? Lite brittisk buskis b-film, jag bjuder!

Tror ni mig inte? Titta själv!

2 kommentarer:

Tigerflickan sa...

Hade hört att den skulle komma på bio! Har inte sett musikalerna, så då kanske jag slipper jobbiga förväntningar? =)

Anonym sa...

Ja bjuder du så :)