onsdag 26 september 2007

Idiotisk kollektivtrafik

Här om veckan fick jag knappt åka med bussen, för jag ville inte betala 33 kronor för en undgomsbiljett.
Snabb historik: Östgötatrafiken har haft problem med att ha kontanter på bussen, tydligen skapar dessa många råntilllfällen och hot, en allmänt osäker arbetsmiljö. Detta har man försökt lösa på olika sätt. bl.a att ha kontantförbud efter ett visst klockslag så att kvällarna blir lite säkrare.
Ny idiotisk lösning: De lägger på en kontantavgift på 20 kr. Vill man då köpa en ungdomsbiljett betalar man 13+20. Åker man på vuxenbiljett är det 20+20 som gäller. Och ska man ladda sitt busskort kostar det dubbelt. Alltså: ladda med 100 - betala hundra...
Det är tänkt att man ska ladda sina busskort på försäljningställen eller köpa sms biljetter.
Det jag inte förstår riktigt, är hur högre kontantpriser ska ge mindre kontanter. Det borde ju logiskt sätt bli mer. Även om många, så som jag, avskräcks och köper sms-biljett istället, så ökar ju varje kvarvarande kontantkund kassan mycket mer.
Detta är bara bökigt för alla. Varför inte införa cash-guard eller en bsskortläsare som tar visa och mastercard? Någon bättre lösning måste finnas.
Jag önskar att jag inte var så lat, då hade jag sluppit sponsra östgötatrafikens idiotsystem.

Inga kommentarer: