onsdag 26 september 2007

En man funderar

Det var hans tur att transportera sig i helgen som gick.
När man kör, när man har lyxen att ha en bil, kör man via jönköping. Där går E4 en lång bit längs med Vättern. Detta satte igång tankar om att vatten anses vara speciellt. Att alla tycker det är vackert med vatten, att man ska "gå längs vattnet" och att det är fint att bo nära osv. Man deklarerar till och med för sjö eller havsutsikt från sitt hus.
Männsikan består av stor del till vatten. Skulle detta vara sökandet tillbaka till ursprunget eller kanske kärlek till sig själv?
Jag undrar bara: "av jord är du kommen..."?

1 kommentar:

Maria sa...

Havslikt

Vågor som rullar in lugnar mig
känner
evigheten i dem
De talar
utan tillrättaläggande
retsamt till mig
om vad jag försöker uppnå
Odödlighet
det är, säger de
bara för de verkligt
stora
trogna drömmarna
och oförståelsen av storheten

Vågorna upphör att förvåna
mig
jag vet varifrån de kommer
Förstå varför
de upprör havet och de roar mig
För jag kan aldrig äga dem
kan för alltid fråga utan svar
bara säga att de är mina
ibland
Som drömmarna är
sanna
ibland