måndag 25 juni 2007

De 10 bästa dikterna

Expressen har fått ihop en lista på de 10 bästa dikterna. Man kan ha olika åsikter om den listan.

http://www.expressen.se/kultur/1.727981

1 Erik Johan Stagnelius: ”Vän! I förödelsens stund”

2 Gunnar Ekelöf: ”Eufori”

3 Georg Stiernhielm: ”Herkules”

4 Erik Johan Stagnelius: ”Till förruttnelsen”

5 Edith Södergran: ”Dagen svalnar”

6 Erik Johan Stagnelius: ”Endymion”

7 Erik Johan Stagnelius: ”Suckarnas mystär”

8 Gunnar Ekelöf: ”Non serviam”

9 Gunnar Ekelöf: ”En värld är varje människa”

10 Ann Jäderlund: ”Som en gång varit äng”

10 Ida Börjel: ”Skåneradio”



Jag vet knappt om jag vågar erkänna att jag inte känner till flertalet av dessa. Stagnelius får man väl acceptera som bra poet. Men ingen är så där super-uppenbar som en av de 10 bästa. Jag gillar de klassiska tjejdikterna. Inte klassisk i bemärkelsen Sapfo, utan snarare 'jag är så kär så jag dör snart, och han är inte kär i mig -poesi'. Lite kluriga små-deppiga tvetydiga, som gärna går att tolka som kärlek är bäst, a'la Nordenflychts "öfver en hyacint". Jag ska göra en egen tio i topp när jag har tid. Det har jag inte nu. Nu ska jag bara tillägga att Stiernhielms Hercules inte kommer att finnas på denna framtida Lina-lista. För det första får man skilja på poesi och prosa. Dikter på flera sidor orkar jag bara inte med. Och för det andra somnade jag ett flertal gånger medan jag försökte läsa denna. Alltså inte en favorit.

Inga kommentarer: