torsdag 24 maj 2007

Att vara eller inte vara konst(vetare)

B-kursen i konst ger upphov till alldeles för mycket filosofiska funderingar, som gör att jag ifrågasätter både vad som är konst, och mig själv som blivande konstvetare.
Alla de stora namnen verkar ha en väldigt bred och öppen syn på vad konst är. En sådan sak som att jag inte vill acceptera de alldeles för vida svägningarna gör att jag undrar om jag verkligen är rätt ute. För man vara så instängd och fast i sina principer på en filosofisk utbildning? Man måste på något sätt anse att preformance och videokonst är konst, "de stora namnen" verkar förutsätta det.
Jag vill ha en genomtänkt idé, talang och något estetiskt (enligt vem?!?) för att se något som konst. Nu ska jag inte snöa in på den här lilla frågan och tänkte istället definiera meningen med livet och var universum tar slut...
Eller...säg till till när ni har svaret istället.

3 kommentarer:

A pint of lager sa...

Vad roligt att hitta din blogg! Du skriver så bra, så jag har ingenting att säga. Jag är helt enkelt inte alls lika duktig på konst som du! :)

Anonym sa...

Tackar! Och fruktansvärt kul med en första kommentar. För övrigt får man hoppas att jag efter två års studier är lite bättre på konst. dock är det inte alls så i de flesta fall...

Anonym sa...

Nej vad ska man säga....keep it up!