onsdag 5 mars 2008

Möblerings- och prepositionsproblem

Jag satt och läste om barock och rokokomöbler idag. Spännande intressant nyttigt och tråkigt för man måste. Som vanligt helt enkelt. Hur som helst började jag fundera på inredning. det var ju inte så konstigt, sett till att det var möbler jag läste om i sju timmar.
När man förlorar någon leder det även till att man får något. Arvegods. Så jag funderar på hur jag ska ta hand om saker jag tycker om för att de är gamla, historiska och vandrat genom släkten, och dels för att jag faktiskt tycker om dem, nu när jag kan lite om dem. Jag kan inte se dem i ett modernt hem som jag vill ha men jag kan verkligen inte se dem i någon utomsläktings hem eller ve och fasa, i ett förråd tills de blir moderna igen, vilket de visserligen enligt tradition borde bli inom 200 år.
Jag har ju dock samlat på mig alla handukar med själ. Det vill säga med broderande initialer från mina förfäder. Varför kan jag inte ha ett hem med själ då? Så jag rensade ut allt nytt och minimalistiskt ur mina framtida inredningstankar och helt plötsligt såg jag rokokostolar längs väggarna i ett vitt rum, med slipat trägolv och vitmålat trätak, med glest mellan brädorna och en barock-inspirerad takmålning. Jag undrar vem som ska göra den.
Nästkommande fundering var angående huruvida takmålningen är ett vitt trätak. Om den är , borde den vara på ovansidan och alltså inte synas. Den kan ju inte vara under taket. undet taket skulle ju vara bakom plankorna och alltså på samma plats som nyss var , eller vänds allt upp och ner när det handlar om ett tak.För inte kan väl målningen vara i taket?

Inga kommentarer: