torsdag 6 december 2007

Avidentifierad kyrka

Jag såg en bild på facebook som föreställde ett kyrktorn. Det ledde till att jag med en gång började fundera över de fina gotiska fönstren och ville se mer av kyrkan.
När jag väl släppte bilden och skulle se efter vad det var för kyrka, fanns inte det utskrivet. Vilken katastrof. Det kändes lika illa som att inte skriva en persons namn om man har bild på en sådan istället. Man kan väl inte avidentifiera något bara för att det är en kyrka? Tänk om jag vill gå och titta på den, tänk om jag uppskattar din bild, men inte har någon verklighet att placera den i. Ett foto är inte expressionistiskt, här finns en verklighet att förankra bilden i, och jag vill ha den.
Om ni inte redan har märkt det är jag ganska besatt av kyrkor. Jag hade antagligen inte brytt mig så mycket om det varit ett sekulär byggnad.
Nu ska jag fokusera på annat, jag har nämligen en tenta idag. Och den handlar om allt annat än kyrkor.

Inga kommentarer: