torsdag 1 november 2007

Uppsala

Jag var, som tidigare nämnts, på besök hos en gymnasiekompis i Uppsala i helgen. Mycket mysig kompis i mysig stad.
Det var så kul att träffas. Jag saknar henne när jag är i Linköping, och vi ses så sällan, även om det inte var så långt sedan senast. Dessutom ses vi ännu mer sällan utan våra pojkvänner. Det är visserligen jättetrevligt när de är med, men det blir annorlunda när de inte är det. Lika trevligt, fast på ett annat sätt.
Vi ägnade nog större delen av helgen på att äta och gå. Och plåga min vän med kultur. Det viktigaste utöver maten och myset är:
uppsala domkyrka som är en fantastiskt stor och överväldigande gotisk byggnad. Invändigt är den fylld av vägg-och takmålningar, mängder av vackara gravar (där ibland Gustav Vasas) och en gigantlisk barock predikstol.

Carolina Rediviva -det nyklassicistiska biblioteket som jag var tvungen att se, då jag har det avbildat på en littografi jag fick i studentpresent. Här finns även silverbibeln.


Slottet som är medeltida men ser ut som en blandning av alla stilar, utom möjligtvis de medeltida.

Gamla uppsala (kyrka) är egentligen ett par stora högar, som under forntiden hade vissa symboliska betydelser. För en arkitektur-tönt är givetvis den tidigkristna kyrkan mer intressant.

Inga kommentarer: