onsdag 14 mars 2007

Yrkesval

Varför måste jag veta nu, vad jag vill göra om tretio år? Hur skulle det finnas en möjlighet att veta det när man börjar gymnasiet om man inte vet det när man är 24?
Jag, som filosofisk, romantisk fisk är ständigt på jakt efter det perfekta, roligaste och mest tillfredställande jag kan få - vad det gäller allt. Därmed får jag aldrig något gjort. Jag påbörjar saker och sedan lägger jag ner, för då kommer jag på något annat som skulle vara jättekul att fördriva tiden med.
I kontrast till detta står oxen, eller Mamma, jordnära, visa, ekonommamma. Man måste jobba för att överleva, om man sen trivs med jobbet är en annan sak.
Vad ska man lägga sitt liv på? Alla val jag gör nu, kommer bli avgörande för hela livet. Då skulle det vara ganska trevligt att kunna nöja sig med mindre, eller i alla fall vad man kan få. Och inte konstant vara på jakt efter det bästa.
Jag får helt enkelt läsa alla kurser jag tycker är kul, slappa framför TVn och leva på studiebidrag de fyra åren jag har kvar. Sedan kan jag söka jobb på en vårdcentral. Allt man behöver kunna där är att säga ”vi kan inte hitta något nu, men om det blir värre så får du komma tillbaka så skriver vi en remiss".

Inga kommentarer: