tisdag 20 mars 2007

Cilla Ramnek

Frågan om vad konst egentligen är förblir nog en av de största frågorna inom konstetenskap. I ett inslag i förkväll börjar jag fundera på om pärlplattor kan vara konst.
Svaret blir: JAA! Åter igen så är inget svar definitivt utan undantag. Jag skulle ju inte säga att allt ihopslafsat av pärlor är konst.
Förkväll besöktes idag av Cilla Ramnek, som visade några exempel på sin pärlplattskonst. Och här pratar vi verkligen konst. Underbara mönster och en fantastisk fantasi, att mediet sedan är något vi alla använde på dagis, vad gör det? Vi satt ju och målade med pastell och vattenfärg också, men konst i det medierna ifrågasätts inte.
Ramnek är egentligen textilkonstnär och även de alster jag lyckats se på den korta tid som gått mellan TVinslaget och nu, är också de väldigt vackra. Det är mönster i diverse medier med olika funktioner så som golv, tröjor eller prydnader. Men det som imponerar på mig mest är den fantasin hon måste besitta för att kunna framställa alla dessa mönster.
Jag hoppas verkligen att det dyker upp en utställning nära mig snart...
(hade hemskt gärna haft en bild på något konstverk, men gillar inte att sno bilder på nätet så länkar istället till hennes egen blogg, där man kan njuta http://www.cillaramnek.blogspot.com/)

Inga kommentarer: